Ja, I know, ik heb altijd gezegd dat dit een fashionblog is en geen beautyblog. Maar ik heb in het verleden al eerder uitzonderingen gemaakt voor ‘haar-aangelegenheden’ – bijvoorbeeld over lang haar groeien en ionische haardrogers – en dat voor de specifieke reden dat haar gewoon een deel van je outfit is (make-up ook maar soit).
Van nature uit ben ik van het strategietype: win-stay loose-shift. Als ik van iets tevreden ben dan blijf ik er bij. Dat gaat van een lekker gerecht op restaurant tot mijn favoriete haarproducten en voor die laatste zwicht ik voor Sebastian. Máár ik ben ook nieuwsgierig en op deze manier kwam ik enkele weken geleden de producten van Evo tegen op een stijlvol evenement in La Riva in Antwerpen.
Evo? Nog nooit van gehoord? Ik ook niet maar als haar-fanaat heb ik natuurlijk interesse in wat deze lijn te bieden heeft. Evo speelt vooral in op wat het niet heeft en wat het niet doet. We kennen het allemaal al te goed, de reclames op televisie en in magazines die het hebben over zelfbenoemde bestanddelen als ‘glans-moleculen’, ‘diamant-poeder’ en allerhande natuurlijke toevoegingen zoals ‘de kracht van chocolade’. Je hoeft maar een klein stukje kaas te eten van de biologie om te weten dat dit larie en apekool is, netjes verpakt onder de naam marketing. En voor die marketing gooit Evo het dus over een andere boeg en pakt uit met ‘Evo does not contain’.
Een sterke marketing, met sterke beelden en een duidelijke boodschap over het belangrijkste element van de lijn namelijk eerlijkheid. Maar hoe zit het nu met de producten? Ik testte ze zelf even uit!
Stijlproducten. Hier was ik meteen het meest van onder de indruk. Het ruime assortiment heeft echt voor alles een oplossing en bovendien een sterke. Na het wassen van je haar beslis je voor welke look je wil gaan en Evo biedt de oplossing. Volume, straight of out-of-bed? De keuze maak je zelf. Ik probeerde volume, lengte en glans uit (zijnde Easy Tiger, Root Canal en Love Touch). Over de eerste twee was ik het meest tevreden, ik kan niet echt zeggen dat ik over het glans-product, Love Touch, niet tevreden was maar die staat waarschijnlijk minder op mijn verlanglijstje omdat mijn haar uit zichzelf hard genoeg glanst en ik daarom minder behoefte heb aan het product. Wat wel leuk is is dat het als een soort poeder aanvoelt wat dus een droog effect geeft en je dus makkelijk na de styling over je haar kan sprayen zonder dat dit vochtig wordt en daardoor de styling in de war brengt. Bon, de volume-spray of Root Canal is mijn favoriet. De bedoeling is niet je waanzinnige krullen te geven maar vooral de de wortels van je haar te ondersteunen zodat je gehele look meer volume krijgt. Want echt volumineus haar start natuurlijk aan de wortel, zodat het haar niet plat tegen je hoofd hangt maar levendig en gezond een klein wipje maakt aan de wortel. En dit ding werkt! Even op de wortels voor je de droger erin zet en je haar wordt als een fluitje van een cent volumineus. De Easy Tiger kan je vergelijken met een (zijnde lichte) leave-in conditioner. Na het wassen even op de lokken smeren zodat bij het stijlen je mooi rechte lokken krijgt. Een meerwaarde is ook de geur van het product!
Voor shampoo en conditioner koos ik voor het care-gamma, voor breekbaar haar. Van de shampoo hoef je maar weinig te gebruiken, dat is duidelijk krachtig spul – het staat ook niet voor niks in de top-3 shampoos bij mag.ma. De hoofdhuid voelt erg clean aan na het wassen. Maar goed ook, want droge lokken willen daarom niet zeggen dat de hoofdhuid en de haarwortels niet vettig worden. De conditioner van het care-gamma is, imho, minder sterk dan de shampoo. In vergelijking met de conditioner van Sebastian die ik gewoonlijk gebruik voelt mijn haar niet zo moist aan. Het care-gamma heeft ook nog wel een leave-in conditioner en een haarmasker, misschien moet ik deze maar eens een kans geven?
Wat is nog belangrijk om weten? Evo probeert een eerlijk merk te zijn, zonder allerhande marketing-leugens maar ook met verantwoordelijkheid. Zo wordt er nooit op dieren getest, gaan alle beschadigde producten naar daklozen-opvangcentra en behalve dat de producten geen parabenen, sulfaten en propylon glycol bevatten zijn ze ook nog eens 100% recycleerbaar.
Dus: goed voor je haar, voor het milieu en de gemeenschap. En dat , dat verdient een extra applaus. Ik ben fan!
Evo online kopen? Hier.